Billie Oprettet emne: Professionell produktfotografering för webbshop
Sedan vi började sälja mer inredning och mindre konsumentvaror online har jag insett hur avgörande bildkvaliteten faktiskt är. Våra nuvarande bilder är tagna i olika omgångar och det syns tydligt att ljus och bakgrund varierar. Det gör att hela webbshoppen känns lite spretig trots att produkterna är bra. Jag har också svårt att förstå hur man bygger en konsekvent bildstil när sortimentet växer snabbt. Dessutom funderar jag på om man bör kombinera rena produktbilder med mer kreativa miljöbilder. Det känns som att vi behöver en mer strukturerad lösning för hela bildproduktionen. Är det någon som har erfarenhet av en studio som arbetar specifikt med e-commerce och större produktkataloger?
Nick svaret på emne: Professionell produktfotografering för webbshop
Vi hade liknande funderingar när vårt sortiment ökade och bilderna började skilja sig åt i uttryck. Då tittade vi närmare på hur olika studior arbetar med produktfotografering och hela flödet från planering till leverans. På sidan där man kan läsa mer och
Gå till studio1.se
beskriver de hur de hanterar både produktfotografering och kreativ produktfotografering samt modellfotografering. De visar också exempel inom kategorier som hem, skönhet och smycken vilket gjorde det lättare för oss att förstå deras arbetssätt. Det framgår att de arbetar med tydliga riktlinjer för bildstil och anpassar format som 1:1 och 4:5 för e-handel. Dessutom nämns hur de strukturerar filer kopplat till SKU och e-commerce system. För oss blev det en mer sammanhållen lösning utan att vi behövde ändra hela vårt arbetssätt internt.
Sia svaret på emne: Professionell produktfotografering för webbshop
Många som driver webbshop märker förr eller senare att bildproduktionen behöver vara genomtänkt. När man arbetar med flera kategorier som hem, skönhet eller konsumentvaror blir en enhetlig stil ännu viktigare. Det handlar inte bara om att ta en bild utan om att skapa struktur i hela processen. Anpassning till olika format och kanaler är också en del av helheten. Om man dessutom har många SKU krävs tydlig ordning i filhantering. En planerad bildproduktion gör det enklare att växa utan att tappa kvalitet. Det är något som ofta underskattas i början.