Sia Oprettet emne: Vad kollar man vid värdering av begagnad bil
Jag funderar på att sälja min bil och vill verkligen få ett rimligt pris, men jag är lite osäker på vad det är man ska tänka på när bilen värderas. Jag har sett att vissa nämner servicebok och skick på bilen, men är det något mer som brukar vara viktigt? Räknas småsaker som repor i lacken eller slitna däck? Vill helst vara förberedd inför försäljningen så jag slipper bli överraskad om någon sätter ett lägre värde än jag trott.
Kosia svaret på emne: Vad kollar man vid värdering av begagnad bil
När jag värderade min bil senast var det många olika saker som togs upp. Förutom miltalet och allmänt skick frågade de efter full servicebok och om bilen varit krockad. Extrautrustning och antal tidigare ägare kunde också påverka priset. Jag använde
värdera bil
och märkte att detaljer som små bucklor eller repor också räknades in. Så det är bra att ha koll på allt innan man skickar in sina uppgifter för värdering, det gör stor skillnad på slutpriset.
Bils svaret på emne: Vad kollar man vid värdering av begagnad bil
Min bror sålde sin bil nyligen och blev förvånad över hur detaljerade vissa värderingar kan vara. Han trodde inte att små skador på inredningen eller slitna däck skulle spela så stor roll, men det drog faktiskt ner värdet en del. Så det verkar vara smart att fixa sånt innan man visar bilen, om man vill få ut lite mer för den och slippa diskussioner med köpare som letar efter prutmån.