Hur ansöker man om personlig assistans?

• Dina
  • Dina's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
1 måned 22 timer siden #866559 af Dina
Dina Oprettet emne: Hur ansöker man om personlig assistans?
Alltså, när vi skulle fixa personlig assistans till min bror i Västra Götaland, kändes det som att vi famlade i mörkret. Vi hade ingen aning om hur man skulle formulera behoven eller vilka intyg som krävdes. Vi trodde att det bara var att fylla i några papper, men det visade sig vara mycket mer komplicerat. Det var först efter att vi pratade med någon som hade erfarenhet som vi insåg hur viktigt det är att förstå regelverket och hur man ska beskriva sina behov på rätt sätt.
  • Stevelon
  • Stevelon's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
3 uger 5 dage siden #870378 af Stevelon
Stevelon svaret på emne: Hur ansöker man om personlig assistans?
Jag har varit där själv. När vi ansökte om assistans för min dotter, visste vi inte var vi skulle börja. Vi kontaktade personlig assistans , och de hjälpte oss genom hela processen. De visste exakt vilka intyg som krävdes och hur man skulle formulera behoven. Det var en enorm lättnad att ha någon vid vår sida som förstod systemet och kunde guida oss rätt. Jag rekommenderar verkligen att ta hjälp från början.
  • Sia
  • Sia's profilbillede Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
3 uger 5 dage siden #870394 af Sia
Sia svaret på emne: Hur ansöker man om personlig assistans?
Jag tycker att det är orättvist att processen för att få personlig assistans ska vara så komplicerad. Det känns som att systemet är utformat för att göra det svårt för dem som verkligen behöver hjälp. När vi ansökte om assistans för min mamma, var det en ständig kamp med byråkratin. Det borde inte vara så här svårt att få den hjälp man har rätt till. Vad tycker ni andra?
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder